We zetten een EF bril op = executieve functies stimuleren
Executieve functies zijn een set van cognitieve functies die doelgerichte gedachten, acties en gevoelens mogelijk maken. Deze functies staan dus in dienst van doelen die we willen bereiken. Voor een volwassene helpen deze functies om bijvoorbeeld op het werk deadlines te halen of om efficiënt en vlot door te werken om nadien de kinderen op tijd aan de schoolpoort te kunnen oppikken. Voor een kind dragen de executieve functies bij aan bijvoorbeeld het onthouden van een opdracht, het oplossen van rekensommen of het weerstaan aan de verleiding om tijdens de les met klasgenootjes te praten.
De ontwikkeling van EF is een langdurig proces dat start in de vroege kindertijd en doorloopt tot in de late adolescentie. De kleuterleeftijd vormt de meest kritische periode voor die ontwikkeling. Daarom zet onze school in op EF. We hanteren methodieken, plannen activiteiten, gebruiken EF interacties enz. om de EF functies bij onze kleuters zoveel mogelijk te laten ontwikkelen.
“Zet je EF-bril op” Sanne Feryn (Hogeschool Odiee associatie KU Leuven)